Förbud mot kamphundar

Jag läste nyligen om nån politiker som ville förbjuda s.k "kamphundar", och läste hans argument till detta.
Jo de är farliga.
Men jag frågade mig själv, är de så farliga?
Jag känner folk med dessa hundraser och de har aldrig gjort en fluga förnär.
Så jag studerade lite djupare gällande dessa hundraser och kom fram till att hundarna inte är farliga, visa är väldigt bra familjehundar. Men ägarna till dessa hundar, de kan vara farliga.
De som i allmänhet skaffar s.k kamphundar är inte kapabla ägare, s.k kamphundar favoriseras nämligen av "ligister".
Efter en noggrann studering gällande hundarnas natur så ligger de faktiskt inget i deras natur att vara våldsamma.
Som ett exempel tar vi den kändaste av alla kamphundar: Pitbull Terriern.
Pitbull terriern är världens vanligaste kamphund av den anledningen att den har väldigt starka käkben och är väldigt stryktålig, därför uppfostras de av olämpliga ägare till att slåss.
Men i pitbullens natur finns inget som tyder på våldsamhet, enbart om pitbullen i fråga är en alfahane/hona och dennes rank står på spel. Dock kan vilken duktig hunduppfostrare som helst konstatera att man som ägare ska uppfostra sin hund med att JAG (ägaren) är alfan i familjen. Inte hunden.
Pitbull terrier är också klassad av experter som världens bästa småbarnsfamiljehund, av den anledning att den är väldigt stryktålig. Småbarn kan nämligen ha en tendens att nypa eller greppa tag väldigt hårt i en hunds skinn vilket kan göra den illa, vilket kan resultera i ett bett, detta händer dock inte med pitbullen då den inte känner av barnets nyp.
Man kan praktiskt taget lyfta en pitbull i skinnet utan att det tar ont, men detta rekomenderas inte då det kan irritera hunden i fråga och då det är väldigt onödigt.
Så nu kommer frågan, bör vi förbjuda dessa hundraser?
Mitt svar är nej, men jag anser att just ägandet av dessa hundraser bör kräva licens eller lämplighetsintyg då oftast fel personer väljer att äga dessa hundar.
Och som avslut vill jag också påpeka att världens våldsammaste hundras, det är chihuahuan. Ska "kamphundar" förbjudas, så ska den älskade "Paris Hilton-hunden" också förbjudas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0